31.10.10

İlk Uçuş Dönemi




İLK İNSANLI UÇUŞLARA GEÇİŞ DÖNEMİ

Alphonse Penaud
Dünyada ilk yapısal dengeli uçuş denemeleri pilotsuz olarak denenmiştir.Bu uçaklar planör türünde veya motorlu yapılmıştır.Bu denemelerden ilki, 18.Ağustos.1871 Tarihinde Fransız Alphonse Penaud tarafından Paris’te gerçekleştirilmiştir.

İlk Yapısal dengeli uçak olarak tarihte yerini alan bu model uçak 11 saniye havada kalarak 40 m.yol katetmiştir.

Alphonse Penaud'un Model uçağı,Planör

Penaud havacılık endüstrisinin de kurucusu sayılır. Kauçuk tan imal model uçaklarla, pervaneli uçaklar da üretmiş ve pazarlamıştır. Ayrıca Paul Gauchot ile birlikte çalışarak, kapanabilen iniş takımları na sahip tek kanatlı su üzerinde hareket edebilen anfibik araçlarıda tasarlamışlardır.





Alphonse Panaud'un Model uçak çizimleri               
                                                              
                                       



31.Mayıs.1850 Tarihinde doğan ve tarihte genç yaşına rağmen uçak konusunda ilklere imza atan bu genç ve başarılı insan,ne yazıkki 22.Ekim.1880 tarihinde intihar ederek yaşamına son vermiştir.



******************************************

Otto Lilienthal
Uçak Sanayisinde ikinci bir isimde, Alman Otto Lilienthal’dir.
İktisat eğitimi yapmasına rağmen uçuş konusuna merak saran alman mucit  ilk deneyleri kuşlardan esinlenerek kanat çırpan uçak ve kanatlı planörlerdir. Bu konuda yazmış bulundugu makale ve kitaplardan kuşların uçuş teknikleri  ve kuş uçuşu  ile uçan makinelar hakkındaki yazıları havacılığın ilk temel çalışmaları olarak anılır.
Otto uçuş konularında yazılar yazarken aynı zamanda bunların deneylerinide yapmıştır.Bu deneyleri iki bine kadar ulaşmıştır.Deneylerini genelde yapay bi tepeden ve planörlerlerle gerçekleştirmiştir. Planöryer tek ve çift kanatlı olarak yapılmış çoğundada başarılı olmuştur.


                                                                    
         Otto Lilienthal' in Uçuş Denemeleri

                          
Ancak 9.ağustos.1896  günü Rhinow yakınlarında bulunan Stölln deki  bir tepeden planörle atladıktan sonra 17 m.den yere çakılarak kaburgası kırılan Otto nun yaşamı bu olaydan bir gün sonrada son bulmuştur. Doğum olan 23.mayıs.1848 tarihinden 10 ağustos.1896 tarihinde ölümüne kadar bu kısacık yaşam içerisinde havacılık tarihine önemli katkılarda bulunan Otto nun son sözleri ise “Kleine opher müssen gebracht werden” (Küçük fedakarlıklar yapılmalıdır)olmuştur.

                                          *********************************************

Samuel P.Langley
Av.da bu çalışmalar yapılırken ABD.de de aynı hızla denemeler sürdürülmüştür.ABD.deki avantaj ise çalışmaların savaş bakanlığınca desteklenmesi ve mali katkıda bulunmasıdır.
Aerodrome model uçak denemelerinin ilki 1891 yılında Samuel P.Langley  tarafınrdan yapılmış ve dört yıllık bi çalışmanın sonunda buhar gücüyle çalışan Aerodrome No.V  uçağını denemiş ve bu pilotsuz uçak 30 m.yükselerek 1006 metre yol katetmiştir.

                                 
                              
Bu uçağın süratı 32 Km/h dir.Bunun arkasından 1896 yılında ise yine buharla çalışan Aerodrome No.VI uçağını denemiş bu uçakda 1 dakikadan fazla havada kalarak 1280 m.yol katetmiştir.

     


                                       *****************************************

Gustav Weisskopf
ABD.de ikamet eden ünlü uçuş mucidi Alman Gustav Weisskopf  1874 - 1927 yılları arasında yaşamış ve  dünyanın ilk motorlu uçağını uçurmakla anılan Gustav 1899-1902 yılları arasında defalarca buhar gücüyle çalışan motorlu uçak denemelerini gerçekleştirmiştir.

Bunlardan en önemlileri Nisan.1899 tarihinde Pittsburgh Pennsylvania'da, 14.Ağustos.1901 Günü Britgeport Connecticut'da daha sonrada 17.Ocak.1902 günü 11 Km.lik Connetticut'daki uçuşlardır.

Bu başarıları sebebiyle ABD.Yönetimi kendi ülkeleri adına dünyada ilk defa insanlı uçuş denemesinin yapılabilmesi için Gustav'a defalarca ABD. vatandaşı olma teklifinde bulunmuş, fakat Gustav bu teklifleri her defasında geri çevirmiştir.

Gustav vatandaşlık teklifini kabul etmeyince de ABD. Smithsonial Enstitüsü ilk insanlı resmi uçuş için Wright Kardeşleri desteklemeye karar vermiştir.
Gustav'ın kelebek biçimi uçakları buhar gücüyle çalışan, tek kanatlı tek veya iki pervaneli olarak montaj edilmiş ve bu uçaklarla oldukçada başarılı deneyler gerçekleştirilmiştir.

                                          *****************************************

Wright Kardeşler
Diğer taraftan,dünyada ilk defa pilotlu ve motorlu uçuşu gerçekleştiren Wright Kardeşler ise araştırma ve deneylerine hızla devam etmişlerdir.

Tarihe Wringht Kardeşler adıyla geçen bu iki mucit kardeşlerden Orville Wright 19.ağustos.1871 ile 30.ocak.1948, Wilbur Wright ise 16.nisan.1867 ile 30.Mayıs.1912 yılları arasında yaşamıştır.


ABD Vatandaşı olan Ohio / Dayton bu iki bisiklet ustası, bilimsel hiçbir eğitim almamışlar yüksek okulada gitmemişlerdir. 

Lise yıllarından sonra bisiklet tamirciliğine başlayan kardeşler, zamanın modası haline gelmiş uçma deneylerine merak sarmışlar ve uzun zaman kendi yöntemleriyle yaptıkları uçurtmalar,model uçaklar insanlı uçuş yapan planörler le yüzlerce deneme yaparak bu konudaki bilgilerini ilerletmişlerdir.



Çalışmalarında Alman Otto, Fransız Alphonse gibi uçuş mucitlerinin deneylerini takip etmişler,onların makalelerini incelemişlerdir. 

ABD savaş bakanlığı yardımıyla faaliyet gösteren havacılık üzerine  çalışma yapan Smithsonial Enstitüsü de Wright kardeşlerle ilişki kurmuş ve onlara uçuş hakkında ellerinde ne kadar bilgi varsa vermiş,ilaveten Otto nun Lift&Drag tablosunu, Wenham ve John Browning’in 1871 yılındaki rüzgar tüneli çalışmalarını teslim etmiştir.

Tüm bu bilgi birikimleri çok iyi değerlendiren Wright kardeşler ilk pilotlu uçuş denemesine hazırlanırken, ABD.de ikamet eden Alman Gustav Weisskopf 'un
kendisine yapılan ABD. vatandaşlığı tekliflerini redetmesinden sonra Smithsonian Enstitüsü tüm desteğini Wright kardeşlere vermeye devam etmiştir.

Wright kardeşler nihayet pilotlu uçuş için hazırladıkları uçağı 17.Aralık.1903 günü saat 10.35 de North Carolina Eyaletinin Kitty Hawk kasabasına 8 km.lik mesafedeki Kill Devil Hills Kumuluna deneme uçuşu için getirmişlerdir.

Bu uçak iki pervaneli, Pilot la birlikte ağırlığı 335 Kg.dı.Ve aerodinamik  ses teorisine göre dizayn edilmişti. Pilot olarak uçağı havalandıran Orville ilk denemesinde 12 saniye havada kalmış ve 37 m.,o günki son denemesinde ise havada 59 saniye kalmış ve 280 m.yol katetmiştir.

ABD.nin ilk resmi uçuşu ise Kanada’lı  Glenn H.Curtiss tarafından ve dışarıdan hiç yardım alınmadan kalkabilen, adı June Bug olan uçakla yapılmıştır. Bu bakımdan Curtis 1  No.lı Pilot Lisansı sahibi olmuş, Wright kardeşler ise 4 ve 5 No.lı Pilot Lisans sahibi olmuşlardır.

                                               ***************************************

Glenn H.Curtiss
ABD. de ilk insanlı uçuş Wright Kardeşlere ait olmakla birlikte, ABD.nin ilk resmi uçuşu, 4.Temmuz.1908 günü Glenn Curtiss'in June Bug isimli uçağı ile yaptığı 1500 m. mesafeli başarılı uçuş denemesidir. Bundan dolayıda Curtiss'e ABD.nin ilk ve 1   No.lı Pilot Lisansı verilmiştir.

1878 - 1930 Yılları arasında yaşamış bulunan Curtiss bu kısacık yaşam dönemi içerisinde çok büyük ve başarılı teknolojik gelişimlere imza atmıştır.

Esas mesleği Bisiklet üreticiliği ve bisiklet ticareti  olan curtiss sonraları 1901 yıllarında motosiklet üretimine geçmiş,kendi tasarımı içten yanmalı motorlar üretmiş ve hız tutkunu olan Curtiss imal ettiği bu motorlarla yarışlara katılmış dereceler almıştır.

1903 Yılında kendi ürettiği tek silindirli motosiklet ile saatte 103 Km. yaparak o günki hız rekorunu kırmıştır. 1904 yılında ise motosiklet üretimi konusunda  kurumsallaşmış ve Corson Motosiklet isminin sahibi olmuştur. 
Yine 1907 yılında kendi ürettiği 40 BG.deki V8 tipi motosikleti ile yarışa katılmış,bu yarışta saatte 219 Km. lik hızla dünya rekorunu kırmıştır.

Curtiss'in havacılığa ilk adımı Tom Baldwin ile birlikte 1906 yılında motosiklet motoruyla havalandırdıkları zeplin ile başlamıştır. Motosiklet motorunu daha hafif ama daha güçlü tasarlıyarak zeplinle uçmayı denemiş ve başarılı uçuşlar gerçekleştirmiştir.

1907 Yılından itibaren ise Curtiss artık havacılık sanayisine el atmış gerek denizüstü ve gerekse kara havacılığı konusunda ABD savunma bakanlığınında desteği ile çalışmalara başlamıştır.Uçak sanayiinde en önemli buluşu ise etkin yanal uçuş sağlayan üçgen biçimindeki kanatçıklar ve pilotun düşmesini önleyen kemer ve halatlardır.

Savunma bakanlığının tam desteği ile ilk uçağı Beyaz Wing ile deneme uçuşları yapmış,ve her deneme bir öncekinden daha ileri bir seviyede gerçekleşmiştir.

Aynı yıl Bilimsel araştırma Grubuna (AEA)katılmış,bu grupta bulunan Alexander Graham Bell, John McCurdy, Frederick,Baldwin gibi bilim adamlarıyla çalışmalara başlamış,nihayet 1908 yılında yaptığı resmi uçuş denemesinden sonra artık havacılık onun esas mesleği durumuna gelmiştir ve 1911 yılında ilk şirketi " Curtiss Manufacturing Company" (Curtiss Uçak Şirketi)ni kurmuştur.


Şirket, ABD. hava savaş sanayisinin belkemiği olmuş hemen hemen tüm ihaleleri kazanmış ve daha sonralarıda "Curtiss Uçak ve Motor Şirketi" ismiyle faaliyetine devam etmiş, birinci ve ikinci Dünya savaşları hava sanayisinde söz sahibi olmuş,bu başarılarına ölümünden bir yıl önce 1929 yılında  Wright Havcılık kurumuyla yaptığı ortak çalışmalarda etki göstermiştir.

     Curtis23.Temmuz.1930 günü bir Newyork yolculuğu esnasında başgösteren apandist patlaması neticesi, cerrahi müdahale yaplmasına rağmen çok genç sayılacak yaşta ölmüş ve cenazesi eski iş ortağı Herring tarafından getirilmiş sonrada Memleketi olan Hammondsport'taki Walley aile mezarlığına defnedilmiştir.

                                     ***********************************************

İLK UÇAK ve TASARIM  RESİMLERİ
(1871 - 1928 Tarihleri arası)

Alphonse Penaud (Fransız)

Alphonse Penaud
                                      Alphonse Penaud' un Planör tipi bir tasarımı.1871

                               *************************************************

Otto Lilienthal (Alman)

Otto Lilienthal.1848-1896

                                            Otto Lilienthal' den bir uçuş denemesi.1892


                                       Otto Lilienthal' den başka bir deneme.1895


                                               Otto Lilienthal'den bibaşka deneme.1895


                                               Otto Lilienthal uçmaya hazırlanırken.1895

                                          *******************************************

Samuel P. Langley (ABD)
                                                                  Samuel P. Langley


                                                           Samuel P. Langley' den bir çalışma


                         Samuel P.Langley..Uçakların havalanması için yapılmış sal.(Uçak gemisi)



                                         Samuel P.Langley..Uakları havalanmaya hazır.


                                             Samuel P.Langley..Sal üzerindeki uçağın yanında.


                                                   Samuel P.Langley'in uçakları uçuşt

                               *******************************************

Gustav Weisskopf (Alman)


                                                            Gustav Weisskopf.1874-1927




















                                  *********************************************

Wright Kardeşler (ABD)



















  
Orville Wright (1905)                                                                  Wilbur Wright (1897)
19.Ağustos.1871 - 30.Ocak.1948                                                16.Nisan.1867 30.Mayıs.1912 
                                                                                                    
                                             
                                                        Wright Kardeşler'in Evi..1897


                                                                Wright Ailesi..1915

                                  Orville ve Wilbur Wright yakın aile dostlarıyla..1907


                              Wright Kardeşler Bisiklet Atolyesinde..Dyton-Ohio..1897


                                         Wilbur Wright  Ormanda..Narrows..1898

                                           Wright Kardeşler'in Çalışma Arkadaşları


                            Wright Kardeşler Planör montaj hangarında..Kitty Hawk..1901

                            Wright Kardeşler'in Uçak montaj hangarı.. Kitty Hawm..1903


                            Wright Kardeşler hangarda çalışma anında.. Kitty Hawk..1903


                              Wright Şirketi'nin ilk Uçak Fabrikası..Dayton Ohio..1911

                                Wright Uçaklarında kullanılan 4 silindirli Uçak Motoru..1911


                                  Wright İlk Planör denemesi.. Kitty Hawk..1901


                                    
Wright Planör Deneme uçuşu..Kitty Hawk..1902 
                                    Wilbur Planörün üstünde, Solda Orville sağda Ark.ları   
                                    Dan  Tate Planörü uçurmaya çalışıyorlar.


               Wilbur Wright pilot ve ilk insanlı uçuş için hazırlık..Kitty Hawk..14.Aralık.1903


Orville Pilot ve İlk İnsanlı uçuş denemesi,Wilbur kanadı kaldırdığı an uçak havalanacaktır ve Tarihi uçuş başlıyacaktır...Kitty Hawk..17.Aralık.1903

          Ve Orville'nin kumandasındaki uçak İlk insanlı uçuşunda..Kitty Hawk..17.Aralık.1903

                               Wright Kardeşler İnsanlı uçuş denemelerinin devamı                            

                                 
                           Wright Kardeşler insanlı uçuş denemelerinin devam1..1904


                                          Wright Uçakları gelişim aşamasında..1904

                                       Wright Uçakları gelişim aşamasında..1905



                                  Yeni bir Wright Uçağı hangardan çıkarılıyor..1905


                                    Wright Uçakları gelişim aşamasında..1905

                                 Wright, yapılan denemelerin 45 ncisi ..Dayton-Ohio..1905


                Wright, 1905 yılının son ve 46 ncı uçuş denemesi,başarılı bir uçuş.Dayton-Ohio


                       Wright lerin ikinci yeni uçağı Wavhington'de uçuşa hazırlanıyor..1908


                    Wring'lerin yeni uçağı Orville'nin kumanrdasında havalanıyor..29.09.1909


                              Wilburt Wright yeni uçağın uçuş zamanlamasına bakıyor..1909


                           Wright lerin ikinci bir yeni uçağı dahada gelişmiş durumda..1910

                                
******************************************        

Glenn H. Curtiss


Yıl 1911 Bisiklet-Motosiklet ve motorları üreticisi,uçak tasarımcısı ve üreticisi,dünyanın ilk lisanslı Pilotu,dünya motosiklet sürat şampiyonu ve sonunda dünyanın en büyük uçak fabrikasının sahibi Glenn H.Curtiss

Curtiss Eşi ile


                                                   Curtiss A.E.A Üyeleriyle birlikte..1907

                                                Curtiss Çift Silindirli motosikleti..1909


                                                Curtiss Tek silindirli motosikleti..1910


                                        
                                                   Curtiss'in 8 silindirli V-8 Motosikleti
                                             
Curtiss A-1 Deniz Uçağı..1911





Share
Bizi Takip Edin

Hiç yorum yok: