İLK İNSANLI UÇUŞLARA GEÇİŞ DÖNEMİ
Alphonse Penaud
İlk Yapısal dengeli uçak olarak tarihte yerini alan bu model uçak 11 saniye havada kalarak 40 m.yol katetmiştir.
Alphonse Penaud'un Model uçağı,Planör
Penaud havacılık endüstrisinin de kurucusu sayılır. Kauçuk tan imal model uçaklarla, pervaneli uçaklar da üretmiş ve pazarlamıştır. Ayrıca Paul Gauchot ile birlikte çalışarak, kapanabilen iniş takımları na sahip tek kanatlı su üzerinde hareket edebilen anfibik araçlarıda tasarlamışlardır.
Alphonse Panaud'un Model uçak çizimleri
31.Mayıs.1850 Tarihinde doğan ve tarihte genç yaşına rağmen uçak konusunda ilklere imza atan bu genç ve başarılı insan,ne yazıkki 22.Ekim.1880 tarihinde intihar ederek yaşamına son vermiştir.
******************************************
Otto Lilienthal
İktisat eğitimi yapmasına rağmen uçuş konusuna merak saran alman mucit ilk deneyleri kuşlardan esinlenerek kanat çırpan uçak ve kanatlı planörlerdir. Bu konuda yazmış bulundugu makale ve kitaplardan kuşların uçuş teknikleri ve kuş uçuşu ile uçan makinelar hakkındaki yazıları havacılığın ilk temel çalışmaları olarak anılır.
Otto uçuş konularında yazılar yazarken aynı zamanda bunların deneylerinide yapmıştır.Bu deneyleri iki bine kadar ulaşmıştır.Deneylerini genelde yapay bi tepeden ve planörlerlerle gerçekleştirmiştir. Planöryer tek ve çift kanatlı olarak yapılmış çoğundada başarılı olmuştur.
Otto Lilienthal' in Uçuş Denemeleri
Ancak 9.ağustos.1896 günü Rhinow yakınlarında bulunan Stölln deki bir tepeden planörle atladıktan sonra 17 m.den yere çakılarak kaburgası kırılan Otto nun yaşamı bu olaydan bir gün sonrada son bulmuştur. Doğum olan 23.mayıs.1848 tarihinden 10 ağustos.1896 tarihinde ölümüne kadar bu kısacık yaşam içerisinde havacılık tarihine önemli katkılarda bulunan Otto nun son sözleri ise “Kleine opher müssen gebracht werden” (Küçük fedakarlıklar yapılmalıdır)olmuştur.
*********************************************
Samuel P.Langley
Aerodrome model uçak denemelerinin ilki 1891 yılında Samuel P.Langley tarafınrdan yapılmış ve dört yıllık bi çalışmanın sonunda buhar gücüyle çalışan Aerodrome No.V uçağını denemiş ve bu pilotsuz uçak 30 m.yükselerek 1006 metre yol katetmiştir.
Bu uçağın süratı 32 Km/h dir.Bunun arkasından 1896 yılında ise yine buharla çalışan Aerodrome No.VI uçağını denemiş bu uçakda 1 dakikadan fazla havada kalarak 1280 m.yol katetmiştir.
*****************************************
Gustav Weisskopf
ABD.de ikamet eden ünlü uçuş mucidi Alman Gustav Weisskopf 1874 - 1927 yılları arasında yaşamış ve dünyanın ilk motorlu uçağını uçurmakla anılan Gustav 1899-1902 yılları arasında defalarca buhar gücüyle çalışan motorlu uçak denemelerini gerçekleştirmiştir.
Bunlardan en önemlileri Nisan.1899 tarihinde Pittsburgh Pennsylvania'da, 14.Ağustos.1901 Günü Britgeport Connecticut'da daha sonrada 17.Ocak.1902 günü 11 Km.lik Connetticut'daki uçuşlardır.
Bunlardan en önemlileri Nisan.1899 tarihinde Pittsburgh Pennsylvania'da, 14.Ağustos.1901 Günü Britgeport Connecticut'da daha sonrada 17.Ocak.1902 günü 11 Km.lik Connetticut'daki uçuşlardır.
Bu başarıları sebebiyle ABD.Yönetimi kendi ülkeleri adına dünyada ilk defa insanlı uçuş denemesinin yapılabilmesi için Gustav'a defalarca ABD. vatandaşı olma teklifinde bulunmuş, fakat Gustav bu teklifleri her defasında geri çevirmiştir.
Gustav vatandaşlık teklifini kabul etmeyince de ABD. Smithsonial Enstitüsü ilk insanlı resmi uçuş için Wright Kardeşleri desteklemeye karar vermiştir.
Gustav'ın kelebek biçimi uçakları buhar gücüyle çalışan, tek kanatlı tek veya iki pervaneli olarak montaj edilmiş ve bu uçaklarla oldukçada başarılı deneyler gerçekleştirilmiştir.
*****************************************
*****************************************
Wright Kardeşler
Tarihe Wringht Kardeşler adıyla geçen bu iki mucit kardeşlerden Orville Wright 19.ağustos.1871 ile 30.ocak.1948, Wilbur Wright ise 16.nisan.1867 ile 30.Mayıs.1912 yılları arasında yaşamıştır.
ABD Vatandaşı olan Ohio / Dayton bu iki bisiklet ustası, bilimsel hiçbir eğitim almamışlar yüksek okulada gitmemişlerdir.
Lise yıllarından sonra bisiklet tamirciliğine başlayan kardeşler, zamanın modası haline gelmiş uçma deneylerine merak sarmışlar ve uzun zaman kendi yöntemleriyle yaptıkları uçurtmalar,model uçaklar insanlı uçuş yapan planörler le yüzlerce deneme yaparak bu konudaki bilgilerini ilerletmişlerdir.
Lise yıllarından sonra bisiklet tamirciliğine başlayan kardeşler, zamanın modası haline gelmiş uçma deneylerine merak sarmışlar ve uzun zaman kendi yöntemleriyle yaptıkları uçurtmalar,model uçaklar insanlı uçuş yapan planörler le yüzlerce deneme yaparak bu konudaki bilgilerini ilerletmişlerdir.
Çalışmalarında Alman Otto, Fransız Alphonse gibi uçuş mucitlerinin deneylerini takip etmişler,onların makalelerini incelemişlerdir.
ABD savaş bakanlığı yardımıyla faaliyet gösteren havacılık üzerine çalışma yapan Smithsonial Enstitüsü de Wright kardeşlerle ilişki kurmuş ve onlara uçuş hakkında ellerinde ne kadar bilgi varsa vermiş,ilaveten Otto nun Lift&Drag tablosunu, Wenham ve John Browning’in 1871 yılındaki rüzgar tüneli çalışmalarını teslim etmiştir.
ABD savaş bakanlığı yardımıyla faaliyet gösteren havacılık üzerine çalışma yapan Smithsonial Enstitüsü de Wright kardeşlerle ilişki kurmuş ve onlara uçuş hakkında ellerinde ne kadar bilgi varsa vermiş,ilaveten Otto nun Lift&Drag tablosunu, Wenham ve John Browning’in 1871 yılındaki rüzgar tüneli çalışmalarını teslim etmiştir.
ABD.nin ilk resmi uçuşu ise Kanada’lı Glenn H.Curtiss tarafından ve dışarıdan hiç yardım alınmadan kalkabilen, adı June Bug olan uçakla yapılmıştır. Bu bakımdan Curtis 1 No.lı Pilot Lisansı sahibi olmuş, Wright kardeşler ise 4 ve 5 No.lı Pilot Lisans sahibi olmuşlardır.
***************************************
Glenn H.Curtiss
1903 Yılında kendi ürettiği tek silindirli motosiklet ile saatte 103 Km. yaparak o günki hız rekorunu kırmıştır. 1904 yılında ise motosiklet üretimi konusunda kurumsallaşmış ve Corson Motosiklet isminin sahibi olmuştur.
Yine 1907 yılında kendi ürettiği 40 BG.deki V8 tipi motosikleti ile yarışa katılmış,bu yarışta saatte 219 Km. lik hızla dünya rekorunu kırmıştır.
Savunma bakanlığının tam desteği ile ilk uçağı Beyaz Wing ile deneme uçuşları yapmış,ve her deneme bir öncekinden daha ileri bir seviyede gerçekleşmiştir.
Aynı yıl Bilimsel araştırma Grubuna (AEA)katılmış,bu grupta bulunan Alexander Graham Bell, John McCurdy, Frederick,Baldwin gibi bilim adamlarıyla çalışmalara başlamış,nihayet 1908 yılında yaptığı resmi uçuş denemesinden sonra artık havacılık onun esas mesleği durumuna gelmiştir ve 1911 yılında ilk şirketi " Curtiss Manufacturing Company" (Curtiss Uçak Şirketi)ni kurmuştur.
***************************************
Glenn H.Curtiss
ABD. de ilk insanlı uçuş Wright Kardeşlere ait olmakla birlikte, ABD.nin ilk resmi uçuşu, 4.Temmuz.1908 günü Glenn Curtiss'in June Bug isimli uçağı ile yaptığı 1500 m. mesafeli başarılı uçuş denemesidir. Bundan dolayıda Curtiss'e ABD.nin ilk ve 1 No.lı Pilot Lisansı verilmiştir.
1878 - 1930 Yılları arasında yaşamış bulunan Curtiss bu kısacık yaşam dönemi içerisinde çok büyük ve başarılı teknolojik gelişimlere imza atmıştır.
Esas mesleği Bisiklet üreticiliği ve bisiklet ticareti olan curtiss sonraları 1901 yıllarında motosiklet üretimine geçmiş,kendi tasarımı içten yanmalı motorlar üretmiş ve hız tutkunu olan Curtiss imal ettiği bu motorlarla yarışlara katılmış dereceler almıştır.
Yine 1907 yılında kendi ürettiği 40 BG.deki V8 tipi motosikleti ile yarışa katılmış,bu yarışta saatte 219 Km. lik hızla dünya rekorunu kırmıştır.
Curtiss'in havacılığa ilk adımı Tom Baldwin ile birlikte 1906 yılında motosiklet motoruyla havalandırdıkları zeplin ile başlamıştır. Motosiklet motorunu daha hafif ama daha güçlü tasarlıyarak zeplinle uçmayı denemiş ve başarılı uçuşlar gerçekleştirmiştir.
1907 Yılından itibaren ise Curtiss artık havacılık sanayisine el atmış gerek denizüstü ve gerekse kara havacılığı konusunda ABD savunma bakanlığınında desteği ile çalışmalara başlamıştır.Uçak sanayiinde en önemli buluşu ise etkin yanal uçuş sağlayan üçgen biçimindeki kanatçıklar ve pilotun düşmesini önleyen kemer ve halatlardır.
Savunma bakanlığının tam desteği ile ilk uçağı Beyaz Wing ile deneme uçuşları yapmış,ve her deneme bir öncekinden daha ileri bir seviyede gerçekleşmiştir.
Aynı yıl Bilimsel araştırma Grubuna (AEA)katılmış,bu grupta bulunan Alexander Graham Bell, John McCurdy, Frederick,Baldwin gibi bilim adamlarıyla çalışmalara başlamış,nihayet 1908 yılında yaptığı resmi uçuş denemesinden sonra artık havacılık onun esas mesleği durumuna gelmiştir ve 1911 yılında ilk şirketi " Curtiss Manufacturing Company" (Curtiss Uçak Şirketi)ni kurmuştur.
Şirket, ABD. hava savaş sanayisinin belkemiği olmuş hemen hemen tüm ihaleleri kazanmış ve daha sonralarıda "Curtiss Uçak ve Motor Şirketi" ismiyle faaliyetine devam etmiş, birinci ve ikinci Dünya savaşları hava sanayisinde söz sahibi olmuş,bu başarılarına ölümünden bir yıl önce 1929 yılında Wright Havcılık kurumuyla yaptığı ortak çalışmalarda etki göstermiştir.
Curtis23.Temmuz.1930 günü bir Newyork yolculuğu esnasında başgösteren apandist patlaması neticesi, cerrahi müdahale yaplmasına rağmen çok genç sayılacak yaşta ölmüş ve cenazesi eski iş ortağı Herring tarafından getirilmiş sonrada Memleketi olan Hammondsport'taki Walley aile mezarlığına defnedilmiştir.
***********************************************
İLK UÇAK ve TASARIM RESİMLERİ
*************************************************
Otto Lilienthal (Alman)
Otto Lilienthal.1848-1896
Otto Lilienthal' den başka bir deneme.1895
Otto Lilienthal'den bibaşka deneme.1895
Otto Lilienthal uçmaya hazırlanırken.1895
*******************************************
Samuel P. Langley (ABD)
Samuel P. Langley' den bir çalışma
Samuel P.Langley..Uçakların havalanması için yapılmış sal.(Uçak gemisi)
Samuel P.Langley..Uakları havalanmaya hazır.
Samuel P.Langley..Sal üzerindeki uçağın yanında.
Samuel P.Langley'in uçakları uçuşt
*******************************************
Gustav Weisskopf (Alman)
*********************************************
Wright Kardeşler (ABD)
Orville Wright (1905) Wilbur Wright (1897)
19.Ağustos.1871 - 30.Ocak.1948 16.Nisan.1867 30.Mayıs.1912
Orville ve Wilbur Wright yakın aile dostlarıyla..1907
Wright Kardeşler Bisiklet Atolyesinde..Dyton-Ohio..1897
Wilbur Wright Ormanda..Narrows..1898
Wright Kardeşler'in Çalışma Arkadaşları
Wright Kardeşler Planör montaj hangarında..Kitty Hawk..1901
Wright Kardeşler'in Uçak montaj hangarı.. Kitty Hawm..1903
Wright Kardeşler hangarda çalışma anında.. Kitty Hawk..1903
Wright Şirketi'nin ilk Uçak Fabrikası..Dayton Ohio..1911
Wright Uçaklarında kullanılan 4 silindirli Uçak Motoru..1911
Wright İlk Planör denemesi.. Kitty Hawk..1901
Wright Planör Deneme uçuşu..Kitty Hawk..1902
Wilbur Planörün üstünde, Solda Orville sağda Ark.ları
Dan Tate Planörü uçurmaya çalışıyorlar.
Wilbur Wright pilot ve ilk insanlı uçuş için hazırlık..Kitty Hawk..14.Aralık.1903
Orville Pilot ve İlk İnsanlı uçuş denemesi,Wilbur kanadı kaldırdığı an uçak havalanacaktır ve Tarihi uçuş başlıyacaktır...Kitty Hawk..17.Aralık.1903
Ve Orville'nin kumandasındaki uçak İlk insanlı uçuşunda..Kitty Hawk..17.Aralık.1903
Wright Kardeşler insanlı uçuş denemelerinin devam1..1904
Wright Uçakları gelişim aşamasında..1904
Wright Uçakları gelişim aşamasında..1905
Yeni bir Wright Uçağı hangardan çıkarılıyor..1905
Wright Uçakları gelişim aşamasında..1905
Wright, yapılan denemelerin 45 ncisi ..Dayton-Ohio..1905
Wright, 1905 yılının son ve 46 ncı uçuş denemesi,başarılı bir uçuş.Dayton-Ohio
Wright lerin ikinci yeni uçağı Wavhington'de uçuşa hazırlanıyor..1908
Wring'lerin yeni uçağı Orville'nin kumanrdasında havalanıyor..29.09.1909
Wilburt Wright yeni uçağın uçuş zamanlamasına bakıyor..1909
Wright lerin ikinci bir yeni uçağı dahada gelişmiş durumda..1910
******************************************
Yıl 1911 Bisiklet-Motosiklet ve motorları üreticisi,uçak tasarımcısı ve üreticisi,dünyanın ilk lisanslı Pilotu,dünya motosiklet sürat şampiyonu ve sonunda dünyanın en büyük uçak fabrikasının sahibi Glenn H.Curtiss
Curtiss Eşi ile
Curtiss A.E.A Üyeleriyle birlikte..1907
Curtiss Çift Silindirli motosikleti..1909
Curtiss Tek silindirli motosikleti..1910
Curtiss'in 8 silindirli V-8 Motosikleti
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder